Sunday, May 13, 2007

יום ה - גבעת גלרט ועוד

...אז שולה ויוסי פנינה ואריה נסעו אתמול בערב ברכבת לילה לפרג. 10 שעות ברכבת אפשר להשתגע רק מלחשוב על זה. נו מילא, עכשיו מירי ואני צריכים להעביר את היום עד 9 בערב שאז יגיע הנהג מהחברה של יום א' ויסיע אותנו לשדה התעופה.
לי נקבעה פגישה בשעה 09:00 עם מנהלת הספרייה והמזכיר הראשי של הסמינר לרבנים בבודפשט בספרייה העתיקה שלהם, ז"א הספרייה עצמה חדשה אבל יש בה כ 80,000 ספרי קודש עתיקים ונדירים שנאספו אחר המלחמה מכל רחבי הונגריה והם מאוחסנים עתה ב 2 קומות מרתף. הפגישה נועדה כדי לקדם רעיון כיצד לחשוף חלק מהספרים באינטרנט.
מירי נשארת במלון ואני צועד אל רחוב Berkocsis 2 דרך רחובות צדדיים לאורך גן ציבורי ואח"כ לאורך רחוב Bezeredi ומשם תוך דקות ואני בספרייה. הפגישה מסתיימת וב 10:30 מירי ואני קונים כרטיסי אוטובוס לגשר Erzsebet ומשם על הגשר לכוון הבונקר שעל גבעת גלרט.
עוברים את הגשר המרשים וחוצים את הכביש לעבר המדרגות התלולות המוליכות דרך פארק ירוק ויפה לגבעת גלרט.
בהתחלה העלייה מתונה, הולכים בצל עצים ומדי פעם נפרץ חלון לדנובה ולגשר אליזבט, אבל העלייה מתחילה להיות פחות מתונה ואגלי זיעה מתחילים לבצבץ אלא שהפיצוי הוא נוף שהולך ונהיה יפה יותר. אין שילוט ברור ולכן בפיצולי השביל אנחנו בוחרים תמיד בשביל הפונה למעלה עד שהגענו לרחוב שבו כמה בתים עם נוף לדנובה, איזה מקום לגור.

המבצר נמצא למעלה וקשה להחליט באיזה שביל בחורש לבחור. 2 מטיילות מבוגרות שירדו מסמנות לנו את הכוון, העליה מתחזקת, השבילים תלולים ובסופו של דבר אנחנו מגיעים מתנשפים לרחבה שלפני המבצר. לוקחים אוויר וניגשים לשער. הכניסה בתשלום, המקום נקי ומטופח, השרותים "עתיקים" אבל נקיים. לב הביקור הוא הבונקר המשוחזר בו הייתה מפקדת ההגנה האווירית המשותפת לגרמנים ולהונגרים. הבונקר בן 2 קומות ושוחזרו בו שולחנות החול, המפקדות, המרפאה ואפילו חדר החקירות כשבובות בגודל טבעי מדמות את החיילים והמפקדים. צילומי מסמכים מקוריים, תמונות, צילומים, נשק, תחמושת וציוד צבאי משמשים את המוזיאון המרשים כשלמעבר מחדר לחדר בו מתלווה רעש חריקת החצץ המשמש כריצוף שמתחת לרגלינו.
אין הרבה מבקרים ולאחר כחצי שעה יצאנו לסיבוב פנורמי במצודה שמעל לבונקר השולטת על בודפשט. הראות מצויינת ואפשר לדמות את הגרמנים במלחמת העולם השנייה מסתובבים כאן ושולטים בעיר מהמצודה. במצודה יש גם מלון. המבואה והמסדרונות שלו משמשים גם כתערוכת צילומים מעניינת מתקופת מלחמת העולם השנייה וגם צילומי המלחמה ביוגוסלביה.

יצאנו, ולאחר סיור קצר בין דוכני המזכרות המסודרים לאורך חומת המצודה ושגם בהם מוצעים למכירה בעיקר מפות רקומות התחלנו בירידה נינוחה לכוון המרחצאות שבמלון גלרט. הירידה בשבילים מרהיבים כשהנוף מתחלף בין חורש והדנובה לסירוגין. 15 דקות ואנחנו בכניסה למלון גלרט,שם נמצאים מרחצאות גלרט המפורסמים. נשמנו את האווירה הסתובבנו בלובי המפואר ויצאנו לכוון גשר TZABAZAG שמוביל אותנו ישר לשוק המקורה. סיור קצר בין דוכני המזון בקומה הראשונה ומיני הגלנטריה שבקומה השנייה ואנחנו שוב בחוץ דרך המדרחוב לכוון בית הקפה "בעמידה" שברחוב KIGYO זהו מקום מעניין, מוכרים בו קפה ועוגות טעימות מאד במחיר זול במיוחד. הרעיון הוא שאין מקומות ישיבה. את הקפה והעוגות מניחים על שולחנות גבוהים ליד הויטרינה תוך כדי צפייה בעוברים והשבים במדרחוב. המקום "מפוצץ" אבל השרות מהיר וענייני. הקפה ועוגת השוקולד לי ועוגת התפוחים למירי היו מצויינים. בינתיים התיידדנו בעמידה עם זוג מקומי שהסביר לנו כיצד להגיע למוזיאון לאומנות שימושית שהיה מטרתנו הבאה.

המוזיאון לאמנות שימושית בארמון דמוי גאודינסיעה קצרה במטרו מס' 3 לכוון Ference Korut יורדים והליכה קצרה חזרה לאורך רחוב Ulloi ut והנה אנחנו במבנה דמוי גאודי בברצלונה המוזיאון לאמנות שימושית. הכניסה מרשימה מאד וגם גג המבנה. אפשר לבחור בכרטיס משולב לכמה תערוכות או לתערוכה בודדה המחיר בהתאם. בחרנו בכרטיס משולב לתערוכת אוצרות בית אסתרהאזי זוהי תערוכה קבועה ולתערוכה אורחת של Tiffany & Galle מניו יורק. צריך להקדיש לפחות שעה לכל תערוכה.

ספריית בית אסתרהאזיתערוכת אוצרות אסתרהאזי מסודרת בכמה אולמות וכוללת חרבות, מגינים, תלבושות, ציוד רכיבה, חדר עבודה/ספרייה ומגורים כולל תצוגה מרשימה של אוסף כסאות בית אסתרהאזי.
בכל אולם מוצבת שומרת חמורת סבר רק אחת הגיבה לבדיחות של צביקה וחייכה קצת כשצחקנו על רוחב הטלייה של אחת ממלכות בית אסתרהאזי ועל הדרך האכזרית שבה נוצרה.
בתערוכת טיפאני מוצגים כלי זכוכית מעוצבים ע"י אמנים ובתי יציקה מסגנונות עתיקים ועד לאולטרה מודרניים כל כלי מעוצב ייחודית ושווה סקירה לעומק, אבל למי יש כ"כ הרבה זמן. יוצאים לאכסדרה עם טעם של עוד. שעת הסגירה מתקרבת מבט אחרון על התקרה השקופה והופ אנחנו בחוץ.
הכנסייה הלוטרנית השעה כבר 17:30 ואנו צועדים לאורך רחוב Ulloi ut לכוון כיכר Kalvin ter שם ע"פ המפה נמצאת הכנסייה הלוטרנית עם הצריח הבודד. מצאנו את הכנסייה ומשמאלה גילינו מדרחוב "צעיר" ולמרות שהכוון הכללי היה הפוך מהמתוכנן החלטנו לצעוד לאורכו ולא התאכזבנו. עוד פינת חמד מקסימה בבודפשט.
חזרנו לכיכר אליה מתנקזים 8 ! רחובות הומים, עברנו כמה מעברי חצייה לכוון רחוב Museum Krt שלאורכו הרבה חנויות ספרים עתיקים וחדשים. ממולנו נמצא המוזיאון הלאומי ההונגרי במנה דמוי ארמון רומי. המוזיאון כבר סגור בשעה זו ועל מדרגותיו שבחזית יושבים צעירים ואמני רחוב.
אנחנו כבר רעבים ומתחיל להחשיך ולכן אנחנו מגדילים צעדים עוברים את בית הכנסת הגדול ותוך כ 15 דקות אנחנו ישובים שוב במסעדה הכשרה שליד מלון המלכים לגולש אחרון. המסעדה כמעט ריקה הזמנו מרק גולש, סלט מלפפונים מקומי ואחרי כוס תה קמנו ושמנו פעמינו למלון להתארגנות לחזרה הביתה.